NIRSO VS. JENNI

Seurustelun alkuaikoina suurimmat riidat liittyivät yleensä ruokaan. Nirson hyvää tarkoittavia kommentteja kuten ”Ei aina voi onnistua” ei _ihan_ ymmärretty uuden emännän keittiössä. Olin myös ihan raivona kun kämppä oli täynnä Fazerin sinisiä, pätkiksiä ja suklaatryffeleitä. Terveellisen ruokavalion noudattaminen oli ollut paljon helpompaa kun sitä noudatettiin yhdessä eikä kotiin yksinkertaisesti ostettu herkkuja kuin erikoistapauksissa. Ensin raivosin. Sitten söin itsekin. Nyt olen karkkilakossa. Kahden ruokavalion yhteensovittamisessa on ollut haasteensa. Ja niitähän riittää:

Voi – Becel
*molemmilla omat patekit jääkaapissa

Sormisuola – Vähäsuolainen

*Nirso nostaa sormisuolan pöytään

Kevyt maito – Rasvaton maito
*molemmilla omat maidot

Sokeri – Makeutusaine

*Nirso saa migreenin makeutusaineista

Hedelmäpommi jugurtti – Rasvaton Ehrmann rahka + sokeriton mustikkakeitto

*Nirso juo litran suoraan purkista ja inhoaa vähärasvaista jugurttia

Fazerin sininen – Hedelmät

*Nirso syö levyn päivässä ja Jenni on karkkilakossa

Sisäfile – Ulkofile

*Jos Nirso vastaisi keittiöstä meillä syötäisiin joka päivä sisäfilettä

Lammas – Nauta

*Ja ei mitä tahansa sisäfilettä vaan lammasta

Ei lisukkeita – Lisukkeet

*Nirso ei tykkää ”puputtaa” riisiä ja perunaa

Kerma – Kevytkerma

*Nirso laittaisi kaikkiin ruokiin kermaa. Jenni käyttää kevytkermaa.

Liha – Kasvikset

*Nirso tarvitsee proteiinia joka aterialle. Jenni selviää puoli päivää ilmankin.

Valkoviini – Punaviini

*Nirso saa tai sai migreenin tanniinisesta punaviinistä. Jenni rakastaa lipittää tonkkakaupalla punaviinejä

Kallis – Edullinen

*Nirso ei katso hintalappuja. Jennillä on 10 €:n kauppabudjetti.

Urheilu – Atkins

*Nirson mielestä voi syödä niin paljon kuin haluaa jos vain urheilee. Jenni uskoo myös ruokavalion merkitykseen.

Vaikka tuo lista on hieman kärjistetty niin rakkaus on ihmeellinen. Nirsokin nauttii jo tätä nykyä punaviinistä ja Jenni herkuttelee toisinaan vapautuneesti. On meillä edelleen omat voit ja maidot jääkaapissa. Jostain omasta täytyy pitää sentään kiinni 🙂

Arkistojen kätköistä

4 kommenttia

  1. Anna 09.01.2008

    Hui, itse elän jatkuvasti niin säästöbudjetilla että 10e arkiruoasta kuulostaa hurjan paljolta – saati sitten sen yli! Mutta epäilen että tässä asiassa oma mieli muuttuu varmasti joskus elämäntilanteen myötä 😉Hei osaisitko (/osaisiko Nirso) antaa neuvon punaviineistä. Itse olen joutunut jättämään niiden nauttimisen juuri tuon migreenitaipumuksen vuoksi. Mistä sen tietää, missä punaviineissä on tanniineja ja missä ei? Entä uskaltaako mitä tahansa punaviiniä käyttää ruoanlaitossa vai säilyvätkö tanniinit hauduttaessakin?Mukavaa alkuvuotta teille :)!

    Vastaa
  2. Nirso 09.01.2008

    Tanniinin pystyy erottamaan punaviinistä jo varsin helposti haistamalla. Miltä tanniininen viini sitten tuoksuu? Se on opittava kantapään kautta. Ravintolassa tai Alkossa asioidessa kannattaa kysyä henkilökunnalta viinien tanniinipitoisuuksista.Migreeni ei kuitenkaan välttämättä tarkoita, etteikö tanniinisia viinejä voisi juoda. Kaikilla migreenikoilla tanniini ei ole se komponentti viinissä mikä laukaisee migreenin. Yksi tapa ennaltaehkäistä tanniinista johtuvaa viinimigreeniä, on syödä runsaasti proteiinia sisältävää ruokaa ennen viinin nauttimista. Erään viinejä harrastavan kemian proffan mukaan proteiinit sitovat tanniineja. Suurin virhe on ottaa viiniä tyhjään vatsaan.Jos edessä on kynttiläillallinen, eikä viinitarjonnasta ole tarkempaa tietoa, niin migreenilääkkeet kannattaa pitää varalta taskussa. Selvitä ensin, että lääkkeet eivät aiheuta alkoholin kanssa sivuvaikutuksia.Migreenin esiintymistiheys vaihtelee minulla suuresti, ja viime kuukausina migreeni on vaivannut vain pari kertaa – silloinkin muista kuin punaviinistä johtuvista syistä. Olen tästä johtuen uskaltautunut kokeilemaan punaviinejä varsin vapautuneesti. Eikä ensimmäinen mieleeni tuleva ajatus viinipulloa avatessa ole ollut: tuleekohan tästä migreeni? Voihan tietysti olla, että olen aikanaan punkkua juodessa saanut migreenin jostain muusta kuin tanniinista. Ehkä kyseisissä punkuissa oli jotain muuta vikaa. Aion selvitellä asiaa tarkemmin seuraavan punkkumigreenin iskiessä.Migreenikon kannattaa myös miettiä onko elintavoissa jotain, joka lisää migreeniherkkyyttä. Esim. stressi, liikunnan puute tai huono ravinto voivat olla altistavia tekijöitä.Täytyy vielä tähdentää asiaan perehtymättömille, että punkusta johtuva migreeni ei siis ole mikään lauantai-aamun krapulapäänsärky, vaan noin tunnin kuluessa viinin nauttimisesta iskevä migreenikohtaus.

    Vastaa
  3. Jenni 10.01.2008

    Heippa Anna,Mekin yritetään pitää kauppalaskut kohtuuden rajoissa. Tuo 10 € on siis ns. kauppabudjetti josta saadaan ruoka kahdelle hengelle vielä seuraavaksikin päiväksi. Eli selkokielellä arkipäiväruokabudjetti on 2,5 € / hlö. Viikonloppuisin ehkä enemmän.En kyllä tiedä tanniineista ruoanlaitossa. Tein tuossa männä viikolla punaviinikastiketta (kääk! sekin pitäisi postata)ja sitä Nirso ainakin hörppi iloisesti. – Jenni liemessä

    Vastaa
  4. Tusla 10.01.2008

    Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin tanniinia (parkkihappoja) tulee viiniin rypäleen kuorista, siemenistä ja rangoista sekä tammikypsytyksestä. Tanniint tuntuu suuta kuivattavilta ja supistavilta, erityisesti ikenet reagoi herkästi tanniinni, tulee kiristys-kuivausfiilis.Burgundin alueen punaviinit ja pinot noir-rypäleestä valmistetut viinit ovat yleensä tyyliltään vähempitanniinisia kuin vaikka Cabernetit. Alkon myyjät osannevat neuvoa ”vähätanniinisen vaihtoehdon”. 🙂

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *