HYVÄ RUOKA, PAREMPI ELÄMÄ


Tilanne tosielämästä lomien jälkeen.

Kesä meni, kilot jäi? En siltikään edes aio puhua laihdutuksesta koska en usko siihen. Ylimääräiset kilot kyllä karisevat jos omaksut pysyvästi terveellisen elämäntavan. On myös yleinen harhaluulo että terveellinen elämäntapa tarkoittaisi hyvästä ruuasta ja nautinnoista luopumista. Päinvastoin! Terveellinen ruoka on synonyymi hyvälle ruualle ja elämästä nauttimiselle. Väitteeni perustuu sille että terveellinen ruokavalio on mielestäni hyvää itsetehtyä kotiruokaa. Uskon myös että painonhallinnan kannalta ratkaisevampaa on ruokavalio kuin liikunnan määrä. Tässä viisi pientä askelta jotka ovat mahdollisia toteuttaa myös arkihulinan keskellä:

5 Askelta Parempaan Elämään

1. Valmista itse ruokasi
Kun valmistat itse ruokasi tiedät mitä syöt. Joudut myös nähdä vaivaa ruokasi eteen, nälkä kasvaa ja ruoka maistuu paremmalta. Lounaspaikoissakin voit kysyä tarkemmin annoksista. Usein voit myös valita lisukkeeksi keitetyt perunat tai salaatin ranskalaisten sijaan.

2. Karsi ruokavaliosta sokeri, vaalea leipä, alkoholi ja einesruoka
Yleisimmät piilosokerit tulevat limuista, jugurteista ja mehuista. Jos haluat satunnaisesti herkutella leivonnaisilla käy kahvilassa syömässä yksi leivonnainen sen sijaan että leivot pellillisen kotona. Jätä vaalea leipä kokonaan pois. Olut ja siideri torpedoivat tehokkaasti kaikki yritykset terveellisempään elämään ja painonhallintaan. Tästä lähin janojuomasi on vesi. Einesruoka on kyllästetty lisäaineilla, suolalla, sokerilla ja tiesmillä. Uusimmat tutkimukset myös osoittavat että kevyttuotteet ja niissä käytettävät keinomakeutusaineet jopa lihottavat. Allekirjoitan väitteen omien kokemusten valossa. Tämän blogin alkutaipaleella urheilin kuusi kertaa viikossa, söin kevyttuotteita ja tuntui ”että en voi syödä mitään”. Nyt syön rasvaisiakin ruokia, nälkä pysyy poissa ja pikemminkin yritän syödä tarpeeksi ettei paino tippuisi.

3. Ratkaiseva hetki
Mikä on se ratkaiseva hetki joka määrittää ruokavaliosi? Useimmille se on kaupankassa. Älä laita sitä sokeria, vaaleaa leipää, olutta ja einesruokia ostoskoriisi. Helppoa!

4. Ole aktiivinen
Useimmat meistä eivät ehdi kuntosalille viisi kertaa viikossa. Nauti elämästä ja ole aktiivinen, harrasta, tapaa ystäviä, jätä auto kotiin, liiku kävellen tai pyörällä ja jätä telkkarin katsominen vähemmälle. Olimme Minin kanssa kesäretkellä Suomenlinnassa. Työnsin rattaita mukulakivillä tuntikaupalla ja voin kertoa että se oli varmasti kuluttavampaa kuin illalla tekemäni ”oikea urheilusuoritus” eli kävelylenkki.

5. 90/90-sääntö
Kun olet jo omaksunut uuden terveellisen elämäntavan voit soveltaa 90/90-sääntöä. Syö 90 % ajasta ja 90% ruokavaliostasi terveellisesti. Se riittää. Kyllä minäkin käyn siellä mäkkärissä pari kertaa vuodessa 🙂 Pian kuitenkin huomaat että et edes halua syödä roskaruokaa, sipsejä ja limuja vaan arvostat enemmän perheen kanssa yhdessä valmistettua herkullista kotiruokaa.

Arkistojen kätköistä

1 kommentti

  1. Vieno 07.12.2015

    Ostin Alankomaalaisia tomaatteja muovirasiassa 9.10. 2015 Ne jäivät keittiön pöydälle kun jouduin sairaalaan. Nyt tänään 7.12.2015 kun tarkastelin noita samoja tomaatteja, ne olivat aivan tuoreen ja kiiltävän näköisiä. Kysyisinkin: Ovatko ne ihan syömäkelpoisia?
    Jatkan nyt testiä vielä jouluun. Jos silloinkin ovat ihan uuden näköisiä niin mitä teen? Syönkö vai heitänkö roskiin?

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *