BLOGIMAINONTA JA BLOGGAAJIEN EDUSTAJAT

Kuluttajavirasto on tekemässä linjauksia ja yhtenäistä ohjeistusta miten mainonta ja sponsoroitu sisältö tulisi erottua blogeissa. Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML) on laatinut oman luonnoksen ohjeistuksesta. Luonnosta on ollut laatimassa ASML, Aller, A-lehdet, Bonnier Publications, Sanoma Magazines sekä Indiedaysin edustajat. Blogimainonnan ohjeistusluonnos löytyy täältä.
Lukijat erottavat sponsoroidun sisällön, bloggaajien on helppo ilmoittaa sponsoroidusta sisällöstä ja mainostajien on helpompi luottaa että blogit mainosmediana noudattavat hyvää tapaa. Kuulostaa hyvältä, eikö? Lanseerasinhan itsekin jo puolitoista vuotta sitten tähän tarpeeseen oman väkerrykseni eli ”sponssipallukan”, jonka moni muukin ruokabloggaaja otti käyttöön. Sponsoroiduissa postauksissa oli lopuksi ”sponssipallukka” ja mitä sekä kenen kanssa yhteistyössä postaus on tehty. Olen aina halunnut tuoda lukijoilleni näkyväksi jos olen saanut kirjoituksiini liittyen rahalliselta arvoltaan merkittäviä tuotelahjoja, ravintolailtoja tai riihikuivaa rahaa kertomalla sponsoroinnista esimerkiksi selkeän sponssipallukan avulla. Nykyään sponssipallukan roolia ajaa postauksissani Blogiringin logo ja teksti yhteistyökumppanuudesta. Kaikki bloggaajat joiden kanssa olen asiasta keskustellut, ovat samaa mieltä että blogien villiin länteen on hyvä saada yhtenäinen ohjeistus mainonnasta ja tehdä se läpinäkyväksi.
Tämän postauksen tarjoaa Jenni.
Yksinkertainen on kaunista – ja toimivaa

Olen nyt kaksi viikkoa sisäistänyt tätä asiaa. Blogeissa on ollut jo hyvää keskustelua itse luonnoksen yksityiskohdista, mm. White Trash Disease herätteli keskustelua ja Outi Pyy teki luonnokseen kehitysehdotuksia. Ohjeistuksessa on paljon hyvääkin, mutta minusta haastavin kohta ilmenee koko ohjeistuksen tarkoituksesta: ”Ohjeistuksen tarkoituksena on luoda Suomeen yhtenäinen toimintamalli siihen miten blogien yhteydessä toteutettava mainonta käytännössä tunnistettavasti näkyy blogeissa ja niihin liitännäisissä medioissa.” Jos halutaan tehdä YHTENÄINEN TOIMIVA malli niin sen pitää olla TODELLA selkeä ja yksinkertainen. Tämän hetkinen luonnosehdotus ei ole sitä. Erilaisia blogialustoja, blogeja sekä yhteistyö- ja mainontamuotoja on niin paljon että yksityiskohtainen ohjeistus ei ole toimiva joka tilanteessa. Tälläinen saksalainen lähestymistapa menee läpi vielä insinööriorganisaatiossa tai hyvässä lykyssä perinteisessä mediatalossa, mutta tuskin kirjavassa blogimaailmassa jossa suurin osa bloggaajista on harrastajia ja yksityishenkilöitä. Lisäksi blogit ja koko digitaalinen maailma kehittyy niin kovaa tahtia että jatkuva päivitys olisi tarpeellista, ja aina oltaisiin vähän myöhässä. Peräänkuulutankin suurempaa kattoajatusta, jota voisi avata tyypillisimpien esimerkkien avulla. Sen sijaan että joka ikinen mahdollinen tilanne ja teknisen alusta ominaisuudet otetaan huomioon pilkuntarkasti.

”Jos halutaan tehdä yhtenäinen toimiva malli niin sen pitää olla todella selkeä ja yksinkertainen”

Bloggaajat mukaan valmisteluun

Oleellisinta ei ole vielä tässä vaiheessa kuitenkaan ohjeistuksen sisältö vaan itse prosessi miten luonnosta on lähdetty tekemään ja ollaan ajamassa läpi. Luonnosta ovat olleet valmistelemassa kilpailuvirasto, perinteiset mediatalot, ja kaupalliset toimijat. Itsenäiset blogit loistavat poissaolollaan kun päätetään miten blogeissa tehdään yritysyhteistyötä ja mikä toimintaympäristö tulee olemaan. Esimerkiksi Blogiringin, joka edustaa 80 itsenäistä blogia, kohdalla tämä tarkoittaa käytännössä että meidän kilpailijat pääsevät sanelemaan ohjeistuksen meidän itsenäisille bloggaajille ja toki muillekin bloggaajille. Mukana ovat olleet myös Aller/Lily ja Indiedays. Tämä on hyvä, mutta edelleenkään mukana ei ole ollut yhtään tahoa joka puhuisi omalla alustallaan itsenäisesti toimivan blogin puolesta. Uskallan väittää että suurin osa Suomen blogeista bloggaa Bloggerissa tai WordPressillä itsenäisesti harrastuspohjalta.
Viimeistään tässä vaiheessa bloggaajien pitäisi olla aktiivisesti mukana luonnoksen kehittämisessä eli isommassa roolissa kuin kommentaattorina. Ohjeistuksen tekemiseen on alunperin valittu puutteelliset ns. ”gate keeperit”eli henkilöitä jotka voivat edustaa yhteisöään. Sen sijaan isojen perinteisten lehtitalojen edustajat ovat olleet laatimassa blogeja koskevaa ohjeistusta. Bloggaajat olisivat olleet oikeita gate keepereitä. Ymmärrettävästi työryhmään ei voida ottaa satoja asiasta kiinnostuneita bloggaajia, vaan ehdotankin että jokaisesta kategoriasta (muoti, ruoka, mamma, lifestyle jne) otetaan yksi bloggaaja mukaan työryhmään ja seurantaryhmän työskentelyyn jollain tapaa mukaan. Näin kaikkia osapuolia olisi kuultu, ohjeistus olisi todennäköisesti toimivampi ja bloggaajat ottaisivat sen omakseen. Toki mielipiteitä on tuhansia niinkuin bloggaajiakin.

”Itsenäiset blogit loistavat poissaolollaan kun päätetään miten blogeissa tehdään yritysyhteistyötä ja mikä toimintaympäristö tulee olemaan”

Bloggaajien edustajat

Tärkeintä on nyt saada bloggaajien ääni kuuluviin ja varmistaa että bloggaajien näkökulma ja kommentit otetaan huomioon blogit ja mainonta ohjeistuksen laatimisessa. Ohjeistusluonnos on nyt julkisella kommentointikierroksella, eli kuka tahansa voi lähettää luonnoksesta palautetta ASML:n toimitusjohtajalle osoitteeseen jari(at)asml.fi. Lähetän 19.6 Blogiringin palautteen, joka koostuu tässä blogipostauksessa mainitusta kahdesta pääseikasta: ohjeistuksen yksinkertaistaminen ja itsenäisten bloggaajien ottaminen mukaan ohjeistuksen valmisteluun edustettuina.

”Toivonkin jokaisesta bloggaajayhteisöstä omaa ehdotusta kuka tai ketkä voisivat toimia teidän edustajina työryhmässä”

Samassa yhteydessä lähetän ASML:lle suosituslistan bloggaajista, jotka voisivat edustaa omaa yhteisöään ja osallistua ohjeistuksen laatimiseen. Toivonkin jokaisesta bloggaajayhteisöstä (muoti, lifestyle, mammat, kakku, leivonta, ruoka jne) omaa ehdotusta kuka tai ketkä voisivat toimia teidän edustajina. Ehdokkaat voi nimetä joko tähän kommenttiosioon tai lähettää sähköpostilla osoitteeseen jenni@jennihayrinen.com. Esimerkiksi ruokablogien kohdalla avaan keskustelun asiasta Suomen ruokabloggaajien Facebook-ryhmässä, ja sen lisäksi toivon keskustelua tämän postauksen kommentteihin.

Niinkuin sanottu, ohjeistus sinällään on tervetullut! Osallistamalla myös bloggaajat mainontaohjeistuksen laatimiseen, saisimme varmasti blogiympäristössä toimivan ohjeistuksen joka palvelisi mahdollisimman hyvin blogien lukijoita, bloggaajia ja mainostajia. Tarvitsemme mukaan blogit yli rajojen, tämä ei koske vain ruokablogeja tai Blogirinkiä. Tämä koskee myös muoti, käsityö, leivonta, mamma, ruoka, lifestyle blogeja. Kaikkia Suomen bloggaajia, joita muuten arvion mukaan on sellaiset 150 000. Ketkä voisivat olla sinun yhteisösi edustajia?

Liemessä? Päivittäistä vertaistukea Liemessä-Facebook ryhmässä.

Arkistojen kätköistä

11 kommenttia

  1. Tuplaespresso 13.06.2013

    Sponsoriohjeistus on ajatuksena tosi hieno juttu, mutta miten aiotaan saada kaikki Suomen kymmenettuhannet bloggaajat vapaaehtoisesti noudattamaan näitä suosituksia ilman minkään sanktion uhkaa? Olen huomannut, että joillekin bloggaajille sponsoroinnista kertominen on kovin vaikeaa ja jotkut blogit ovat suorastaan pelkkiä mainosblogeja (tekstimainontaa noin 9 postausta kymmenestä), vaikka epätoivoisesti yrittävätkin esittää muoti- tai ruokablogia.

    Vastaa
  2. Jenni 13.06.2013

    Ei varmasti saadakaan kaikkia, mutta hyvä osa on mahdollista jos ohjeet ovat tarpeeksi yksinkertaiset ja selkeät sekä toteuttamiskelpoiset riippumatta blogista, aiheesta ja blogialustasta. Ja jos isot blogit ottavat sen laajasti käyttöön, niin uskon että moni seuraisi perässä esimerkkiä.

    Sanktioiden jakaminen voisi mennä yksittäisten ihmisten jahtaamiseksi, ja valvonta on vaikeaa, joten en kannata sanktioita. Mieluummin porkkanaa kuin keppiä.

    Kiitos kommentista!

    Vastaa
  3. Kreetta 13.06.2013

    Oikein mielenkiintoinen asia.
    Aion palata tähän takaisin mutta ensin tutustun tuohon esitykseen.

    Suurin osa bloggaajista on itsenäisiä blogeja, joiden tekijät ovat toivottavasti riippumattomia tekijöitä ja läpinäkyvyyttä arvostavia. Kun samassa boolissa on isoja lehtitaloja näitä asioita sovittaessa on myös mielenkiintoista miten pienen blogin pyörittäjä kohtaa isot toimijat. Mutta paneudun asiaan ennen kuin sanon sen suurempaa mielipidettä. Tästä on hyvä keskustella.

    Vastaa
  4. Ankerias Vipunen 13.06.2013

    Aika pahasti nousee karvat pystyyn, kun katselee tuota luonnosten laatijoiden listaa.

    Toimi sinä Jenni meidän vapaiden ruokabloggaajien edustajana, jos sellaisia tuohon toimiryhmään otetaan. Minä ainakin kannatan sinua edustajaksi, kun olet tähän jo syvällisesti paneutunut.

    Vastaa
  5. n 13.06.2013

    En nyt tiedä meneekö Paras Aika Vuodesta -Stella lifestyle vai muotiosioon mutta siinä on fiksu nainen joka osaa toimia mediaheppujen kanssa varmasti työnsä puolesta ja olisi omiaan edustamaan kirjavaa joukkoa. Tiedä sitten koskeeko se tätä ollenkaan kun sehän on Olivia-lehden alaisuudessa toimiva. Just sayin 😀

    Vastaa
  6. Chez Jasu 13.06.2013

    Tässähän toteutuu hyvin yleinen suomalainen ilmiö eli asioita päätettäessä viimeiseksi kysytään mielipidettä niiltä joita asia koskee. Ketä kuunnellaan, kun mietitään vanhustenhuollon uudistusta. No ei nyt ainakaan vanhuksia!

    Itse pelkään, että ohjeistuksesta tulee liian monimutkainen ja kahlitseva/epäoikeudenmukainen suhteessa lehtiin. Tällöin suurinosa itsenäisistä bloggaajista jättää ohjeistuksen noudattamatta vaivan tai epäreiluuden takia. Tai molempien.

    Saat Jenni puolestani mandaatin edustaa ruokablogeja!

    Vastaa
  7. Iskä 14.06.2013

    KOmppaan Ankeriasta ja Jasua.

    Vastaa
  8. Anonyymi 14.06.2013

    Hei Jenni,

    Hienoa työtä teet, lukijoillekin!

    Laitaisit silti välillä vähän ruokaa, ja postaa oheje ja kuvat 🙂

    Vastaa
  9. Merituuli 14.06.2013

    Jasu vei sanat suustani.

    Vastaa
  10. Jenni 14.06.2013

    Voin ottaa viitan harteilleni ruokabloggaajien puolesta, ja ehdottaa edustusta työryhmässä. Olettaen että selkeä enemmistö sitä kannattaa. Haluan kuitenkin odottaa jos joku muu ruokabloggaaja ilmoittaa halunsa ehdokkaaksi.

    Olen samaa mieltä että perinteistä mediaa eivät koske samat säännöt kuin tässä luonnoksessa bloggaajia, mutta se pelkästään argumenttina on liian helppo kumota. Vasta-argumentti kuuluu että jos joku muu taho tekee asiat huonosti, niin se ei tarkoita että muidenkin pitäisi. Suurimmalle osalle bloggaajia tuskin on ongelma kertoa sponsoroinnista avoimesti, kunhan se tehdään helpoksi ja toimivaksi.

    Anonyymi, kiitos! Meillä on ollut toimistoremontti ja muutto kaiken muun härdellin lisäksi. Tänään söin mm. Ikean lihapullia 😀 Kotona kokkaillaan edelleen, mutta aika luottoruokia tehden kuten omeletteja ja makaronilaatikkoa, jotka molemmat on jo postattu. Ensi viikolla kiireen pitäisi _vähän_ hellittää..

    Vastaa
  11. Soppasirkus 14.06.2013

    Todellakin yksinkertainen ja helposti saatavilla oleva ohjeistus olisi paikallaan. Meillä harrastelijoilla on varmasti tahto tehdä asioita oikein, kunhan vaan tieto siitä oikeasta on oikeaan aikaan saatavilla. Kiitos, että toit asian esille!

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *