MITÄ EN MAINOSTA

Blogiani ja @liemessa Instagramia seuraavat eivät ole voineet olla huomaamatta, että teen kaupallista yhteistyötä yritysten kanssa. Shocking news! Olen toiminut 7 vuotta yrittäjänä, joista jo useamman vuoden ammattibloggaajana. Pääasiallinen toimeentuloni tulee yhteistyökampanjoista eri kanavissa. Teen myös sisällöntuotantoa eli tuotan reseptejä, kuvia, somesisältöjä ja esimerkiksi ruoka-artikkeleja asiakkaille. Lisäksi olen suunnitellut vaikuttajatapahtumia ja vastannut esimerkiksi tapahtuman somistuksesta ja tarjoiluista.

Miksi sitten teen yhteistyötä? Eikö olisi kivempi vain pusailla omia ruokataideprojekteja ja harrastusbloggailla silloin kun siltä tuntuu? Kyllä ja ei. Varmasti monella teistäkin on rakas harrastus ,jossa voi toteuttaa itseään ja siihen haluaa laittaa mahdollisimman paljon aikaa. Minullakin on; ruokakuvaus ja bloggaaminen. Jopa niin rakas, että haluan laittaa siihen kaiken liikenevän aikani. Bloggaisin vaikka en saisi siitä pennin hyörylää. Jotain tarttis kuitenkin henkinsä pitimiksi tehdä ja voin rehellisesti sanoa, että koen olevani unelma-ammatissani ja todella kiitollinen, että voin elättää itseni ja perheeni yrittäjänä ja ruokabloggaajana. Olen onnistunut luomaan rakkaasta harrastuksesta ammatin ja en haluaisi tehdä mitään muuta. Toki tässäkin työssä on nurjat puolensa, kuten epävarmuus tulevaisuudesta ja toimeentulosta ja käytännössä olen ”aina töissä”. Tällöin omaan jaksamiseen pitää kiinnittää erityistä huomiota ja ollessani vaikka perheen kanssa lomalla pyrin tekemään töitä niin kevyesti kuin mahdollista. Mutta missä työssä ei olisi nurjiakin puolia!

Myös somemaailma on mennyt sellaisia harppauksia eteenpäin, että alalla on koko ajan vaikeampi pärjätä vasemmalla kädellä. Ainakin meillä perheellisillä, joilla on se toinen kevyt iltaduuni kotona. Yhteistyökumppaneiden avulla voin käyttää enemmän aikaa ja resursseja laadukkaiden ja toivottavasti mielenkiintoisten sisältöjen, reseptien ja kuvien tuottamiseen. Teille! Viime vuonna hain elämäni ensimmäistä kertaa apurahaa minun ja Saaran suunnittelemaan projektiin, joka olisi voinut nostaa Suomea ruokamaailman kartalle. Ei tippunut, joten ei minusta ollut muidenkaan elätettäväksi. Tälläkin hetkellä haasteellisinta on löytää tasa-paino kaupallisten ja ei-kaupallisten sisältöjen välillä. Taistelen jatkuvasti miten saisin irroitettua enemmän aikaa ns. tavallisten postausten kirjoittamiseen. Noh, ensi viikolla kanssani aloittaa uusi huippuassari Ida ja toivottavasti tähän tulee sen myötä helpotusta 🙂 Hiljattain loppui myös eräs puolitoista vuotta kestänyt sisällöntuotantoprojekti, joten syksyllä olisi tarkoitus yrittää saada yksi tai kaksi asiakkuutta sisällöntuotannon parissa eli projekteja jotka eivät välttämättä suoraan näy täällä blogin puolella.

Onko bloggaaja siis myynyt sielunsa? Olen pohtinut miten yhteistyöt näyttäytyvät lukijoiden silmissä. Te näette toki mitä yhteistöitä putkahtaa blogiin keskimääri kerran viikossa. Mutta paljon jää myös pinnan alle. Alusta asti olen valinnut tarkkaan yritykset joiden kanssa teen yhteistyötä. Saan tarjouspyyntöjä isoilta suomalaisilta elintarvikealan yrityksiltä ja tasaisin väliajoin myös kieltäydyn kohteliaasti antamasta tarjousta. Hullu! huudahtaa sisäinen yrittäjäminä. Mutta ajattelen asian niin, että jos myyn sieluni tavoittelemalla pikavoittoja, menetän sen itselleni kaikkein tärkeimmän ja rakkaimman. Teidän luottamuksen. Jos sitä ei ole, niin leikki loppuu joka tapauksessa lyhyeen. Lisäksi haluan aina säilyttää ns. taitteellisen vapauden yhteistyöpostausten sisällön suhteen; teen siitä oman- ja Liemessä-blogin näköisen. Meitä on perheessä kaksi työssäkäyvää aikuista ja toisella säännölliset kuukausitulot. Lisäksi olemme keränneet puskuria pahan päivän varalle, koska yrittäjänä tuloni vaihtelevat ja huomisesta ei ikinä tiedä. Tämä myös antaa liikkumavaraa ja varmuutta tarvittaessa kieltäytyä yhteistöistä.

Teen yritysyhteistyötä yritysten ja tuotteiden kanssa joita itsekin käytän ja joiden takana voin seistä. Tilannetta helpottaa tietysti, että olen sekasyöjä ja herkkusuu jolle nyt maistuu vähän kaikennäköinen ruoka. Mutta löytyy minullakin jotain selkärankaa ja periaatteita. Listasin tuoteryhmiä joiden kanssa esimerkiksi olen kieltäytynyt tekemästä yhteistyötä. Lista ei ole mitenkään kiveen kirjoitettu, vaan punnitsen aina kaikki tuotteet ja yhteistyöt tapauskohtaisesti ja lista toki elää.

Mitä en mainosta:

  • Energiajuomat. Kofeiinia, sokeria ja lisäaineita sisältävät energiajuomat ovat pääsääntöisesti nuorille suunnattuja ja nuorten käyttämiä ja runsaasti käytettynä jopa vaarallisia.
  • Einekset. Koko blogini idea ja tausta-ajatus on kannustaa ja inspiroida  ihmisiä tekemään itse ruokaa, joten lähtökohtaisesti en tee yhteistyötä eines-eineksien kanssa. Puolivalmisteita käytän kiireisen perheenäidin roolissa toisinaan ja hyviä sellaisia voin suositella.
  • Tehotuotettu liha ja kana. Olen pyrkinyt vähentämään lihan syöntiä ja ostan kotiin pääosin luomulihaa. Kanan syönnin olemme lähes lopettaneet, koska luomukanaa on niin vaikeasti saatavilla. Isot lihatalot ovat käytännössä nou-nou ellen näe, että siellä tapahtuu oikeasti liikettä eläimien olojen parantamiseksi. Sitä odotellessa.
  • Aspartaami ja muut makeutusaineet varauksella. Nirso saa migreenin aspartaamista . Makeutusaineet ovat muutenkin kyseenalaisia ja nykytutkimuksen valossa saattavat sekoittaa normaalia näläntunnetta ja siten jopa lihottaa.
  • Aromivahventeet. Tarkistan, että yhteistyötuotteissa ei käytetä aromivahventeita. Tämä ei välttämättä saa tieteellistä tukea, ainakaan pienissä pitoisuuksissa, mutta olen huomannut että omaan suuhuni aromivahventeita sisältävät tuotteet maistuvat keinotekoiselle enkä näe perusteita niiden käytölle.
  • Automerkit. Emme omista autoa ja liputamme joukkoliikenteen, pyöräilyn ja hyötyliikunnan puolesta.
  • Perussipsit. En ole syönyt tavallisia sipsejä (nachoja  ja esimerkiksi ruissipsejä lukuunottamatta) vuosiin, joten niiden mainostaminen ei tunnu luentevalta.
  • Blogiin liittymättömät tuotteet esimerkiksi hammastahna, rannekello ja vaatemerkit.
  • Ulkomaiset kasinot ja nettipelit. Näitä tulee yllättävän paljon. Että voisinko tehdä minkä vaan postauksen ja ujuttaa sinne salaa casino-linkin. Nettipelifirmat haluavat linkityksiä luotettavilta sivuilta,  jotta kyseinen lafka nousisi mahdollisimman ylös Googlen hakutuloksissa.
  • Huonomaineiset tai kohujen keskellä ryvettyneet firmat esimerkiksi työntekijöiden huonon kohtelun takia.
  • Superfoodit / Terveystuotteet / Lisäravinteet / Laihdutustuotteet. Osa rannalle jäävistä tuotteista voi olla hyviäkin, mutta jos yrityksen tulokulma on esimerkiksi hyvin fitness-henkinen, niin en koe blogiani sopivaksi ympäristöksi yhteistyölle. Liemessä on hyvän mielen paikka ilman syyllistämistä!

Mitä ajatuksia tämä lista sinussa herätti?

Liemessä? Päivittäistä vertaistukea
Instagram @liemessa
Facebook.com/liemessa
Nordic vibes @nordicfoodtales
Brunssikirja – Brunch all day – tilattavissa nyt Adlibris verkkokaupassa!

Arkistojen kätköistä

15 kommenttia

  1. Helinää 17.04.2018

    Jos aloittelisin bloggausta/bloggaisin, voisin kopsata sun listan melkein kokonaan 🙂

    Vastaa
    • Jenni 17.04.2018

      Uskoisin, että monella bloggaajalla on jonkinmoinen lista olemassa, vaikka sitä ei mitenkään aktiivisesti olisi pohtinutkaan. Kaikilla vähän eri näköinen. Mun lista on vielä aika salliva kun ei ole esimerkiksi erikoisruokavaliota rajoittamassa vaan rajoitukset tulee lähinnä eettisistä syistä. On hyvä pohtia miksi bloggaa alunperinkään ja miten se näkyy omassa blogissa. Yksi asia on tosiaan varmistaa, että yhteistyökumppanuudet tukevat asiakkaan tavoitteiden lisäksi sitä omaa suurempaa tavoitetta. Itselläni toive on, että ihmiset löytäisivät ruoanlaiton pariin, inspiroituisivat ja jakaisivat kokemuksiaan 🙂

      Vastaa
  2. Sari – CampaSimpukka 17.04.2018

    Minua naurahdutti tuo lauseesi ”Mutta löytyy minullakin jotain selkärankaa” <3 Ihan varmasti löytyykin! Ja sitten hymähdin tuolle energiajuoma-asialle. Sellaisiakinko ehdotetaan sinulle? Minä kun en enää tee yhteistyöjuttuja juuri ollenkaan, kieltäydyin siis niin pitkään tai vaan jätin vastamatta, että viimeisetkinn ovat lakanneet yrittämästä, niin saa tosiaan sitten ihan ittekseni kirjoitella postauksiani. Hyvä niin! Vielä vissiin ainakin äiti lukee.

    Vastaa
    • Jenni 17.04.2018

      Haha, pitää sitä itseään vähän piikitellä 😀 Ehdotuksia tulee ihan laidasta laitaan, suurin osa onneksi sellaisia joiden kanssa voi lähteä keskustelemaan lisää 🙂 Sullahan on luettu blogi ja varmasti kiva vaihtoehto etenkin heille jotka eivät halua lukea blogeja, joissa on myös kaupallisia sisältöjä. Keep up the good work! 🙂 <3

      Vastaa
  3. Tuplaespresso 17.04.2018

    Hei Jenni

    Meillä monet hyvätkin yhteistyökuviot kaatuvat valitettavaan ajanpuutteeseen. Emme ota vastaan tarjousta, jos juuri sillä hetkellä ei ole aikaa paneutua tuotteeseen / raaka-aineeseen tms. Jos jotain tehdään, se tehdään kunnolla. Mutta paljon tulee niitäkin yhteydenottoja, joihin ei kannata edes vastata.

    Halutaan ilmaista työvoimaa:

    ”Olemme seuranneet blogianne ja pidämme tavastanne kirjoittaa. Ajattelinkin kysyä, olisitteko kiinnostuneita jatkamaan blogianne meidän verkkosivuilla? Jakaisimme sitä myös sosiaalisen median kanavillamme. Pakko kuitenkin sanoa että ainakaan alkuun kukaan ei saa palkkaa.”

    Lisää ilmaista työvoimaa. Yksi ällöttävimmistä p***eennuolemisyrityksistä on tässä.

    ”Moikka Epätrendikäs, olen seurannut blogiasi jo tovin ja haluan ihan ensimmäisenä kiittää sinua upeista resepteistä ja loistavista vinkeistä. Olen henkilökohtaisesti kokeillut niitä kymmeniä ja aina ollut innoissani uuden oppimisesta.
    Tarjoamme liikunta- ja hyvinvointipalveluita yksityisille sekä yrityksille. Filosofiaksemme voisi sanoa liikunnan, ravinnon, levon ja oikean asenteen löytämistä. ….. Palvelussa tarjoamme valmiita reseptejä ruokavaliosuunnittelun tueksi…… sinä luovuttaisit meille mainostettavaksi sinun tekemiä reseptejä kuvineen ja me antaisimme sinun blogillesi arvokasta ilmaista markkinointia? Olisimme enemmän kuin kiitollisia jos saisimme sinulta 15-20 reseptiä…..”

    Meilläkö muka terveellisiä reseptejä, jotka sopivat hyvinvointipalvelun markkinointiin? Olisi nyt lukenut edes yhden reseptin huomatakseen, että olemme todella kaukana siitä maailmasta!

    Tai että nettipeliä pitäisi kuulemma mainostaa? Yksi niistä monista yhteydenotoista:

    ”Artikkelin kirjoittaisi yksi ammattilaisistamme, ja meillä on tietty määrä rahaa varattuna tämän kaltaista mainontaa varten. Voisitteko siis ystävällisesti kertoa meille hintatietonne, tai ohjata tämän viestin oikealle henkilölle?
    P.S. Meille olisi tärkeää, ettei artikkelissa mainita kyseessä olevan sponsoroitu sisältö tai mainos.”

    Tai sarjassa: rahoita meidän markkinointityömme.

    ” Tervehdys, nyt olisi mahdollisuus saada jäätelökone testattavaksi jolla pystyy tekemään jäätelöt, pirtelöt, smoothiet sekä hyytelöt.
    Eli te saatte jäätelökoneen ilmaiseksi rehellistä julkaisua vastaan (kirjoitus / video jne)”

    Kun aloin kysellä tarkemmin tästä tarjouksesta, selvisi että

    ” Firma X on yritys jonka koordinaattorina toimin Suomessa. Firma X haluaa nähdä blogin/sivun johon arvostelu tulisi, jotta ne arvioi että onko teillä näkyvyyttä tarpeeksi, tosin en usko että se tässä tapauksessa ongelma.
    Tuotteen tilaus Firma X-sivuston kautta ja arvostelua vastaan he palauttavat rahat. Olen itse heille arvostellut muutamia tuotteita ja saanut rahat takaisin. Siksi tähän hommaan lähdinkin.”

    Eli: osta kone, tee siitä bloggaus ja ehkä saat takaisin maksamasi yli sata euroa, ehkä et.

    Kun ilmoitin, että voin ottaa koneen ja blogata, mutta senttiäkään en laita siihen omaa rahaani kiinni, niin sen koommin koneesta ei olekaan enää kuulunut mitään 🙂

    terveisin Tuplaespresso

    Vastaa
    • Iina / MouMou 17.04.2018

      P.S. Meille olisi tärkeää, ettei artikkelissa mainita kyseessä olevan sponsoroitu sisältö tai mainos.”

      Aaw, Marttihan se siellä. Tyyppi pommitti läpi koko blogimaailman! 😀

      Vastaa
      • Minna Vuo-Cho 17.04.2018

        Niin pommitti, kun oli löytänyt jopa minunkin blogisähköpostini… 😂
        Hyvä tuo listasi ja kiva, kun linja pitää.

        Vastaa
        • Jenni 18.04.2018

          Kyllä se on tuntunut aika hyvin pitäneen. Voisin varmaan ihan fyysisesti huonosti, jos tekisin mitään sydämen ja tunteen vastaista täällä blogin puolella.

          Vastaa
      • Jenni 18.04.2018

        Martti – blogimaailmasta tuttu! 😀

        Vastaa
    • Jenni 18.04.2018

      No sitten on vielä erikseen nämä kertakaikkiesen tökeröt yhteydenotot, jotka ehkä hieman ovat ainakin itselläni vähentyneet. En tällä hetkellä ehdi vastata kaikkiin sähköposteihini, joten nämä jäävät kyllä pahnan alimmaisiksi ja en yleensä edes vastaa.

      Mutta ensimmäistä kertaa kuulen, että bloggaajaa yritettäisiin huijata yhteistyöksi verhottuna ostamaan jäätelökone! :O Ihmettelin jo sitä ekaa viestiä kun siinä ei ollut mitään yhteystietoja ja jätin siksi vastaamatta. Mutta voin kuvitella että moni on tarttunut siihen taikasanalla ”jäätelökone” 🙂 Voisin laittaa vielä ruokabloggaajien fb-ryhmään tästä viestin, että älkää vaan menkö itse maksamaan mitään…

      Vastaa
  4. Savusuolaa, Janica 19.04.2018

    Mä haluan nyt vielä täälläkin sua kehua, kun bloggauksia tulee kommentoitua nykyään ihan liian harvoin. Tämä oli hieno ja tärkeä postaus. Pienelle tai aloittelevalle bloggaajalla on rohkaisevaa, kun oman alansa airut tekee tällaisen julkisen linjanvedon. Sanoo, kuka minä olen ja mikä minä en ole.

    Musta tuntui jossain vaiheessa siltä, että kaikissa blogeissa genreen katsomatta kaupallisuus lähti ihan lapasesta ja yhteistyöt olivat löysästi tehtyjä, ei siis haettu mitään persoonallista kulmaa, luin saman mainostekstin jostain rasvasta tyyliin viidestä lifestyleblogista.Ehkä se vähensi omaa intoani lukea blogeja, vaikka omaani kirjoitin siitä huolimatta.

    Mutta kaikki tämä keskustelu siitä, mikä on hyvää sisältöä, miten yhteistyöt pitäisi mainita, mitä se kuuluisa persoonallisuus tarkoittaa, voiko bloggaajan suositukseen oikeasti luottaa jne. on mielestäni selkiyttänyt ja puhdistanut skeneä älyttämästi. Myös oma kyynisyyteni on karissut, kun isot bloggajat ovat ottaneet tämän kissan reilusti pöydälle käsittelyyn ja kertoneet, että hei, mä teen näin ja olen tällainen, mutta tuota en tee syystä x.

    Oma legendaarisin yhteistyöehdotukseni lienee firmalta, joka myy miesten nahkakravatteja. Olisivat halunneet, että ujutan ruokapainotteisiin blogiini sujuvasti affilinkkejä, mutta ei olisi saanut mainita, että ne ovat affeja. No, siitä sai onneksi hyvät naurut. Ja ehkä näiden postausten ja kommenttien lukeminen vie viestiä myös sinne mainostajien suuntaan: älkää pliis ehdottako mitä tahansa paskaa, täällä on ajattelevia ihmisiä.

    Vastaa
    • Jenni 19.04.2018

      Kiitos Janica! Olen luonteeltani miellyttäjä ja huomaan, että jännitän nykyään jonkun verran kantaaottavia tekstejä. Kun blogi oli pienempi, tuntui että se ei ollut niin justiinsa mitä huuteli. Lisäksi sosiaalinen media on tehnyt sen, että joukkolynkkaaminen voi lähteä täysin lapasesta. Olisi helpompi vaan lillua siellä käden lämpöisessä kylpyvedessä 😉 Onneksi ruokakeskustelu yleisesti on pysynyt suht asiallisena ja mulla on todella hyväkäytöksiset lukijat <3 Kantaaottavan tekstin kirjoittaminen ei tule minulta täysin luonnostaan, mutta ymmärrän kyllä että se on tärkeää - itselle ja lukijoille. Niinkuin totesit, ottamalla kantaa kerron ja annan aina jotain itsestäni. Se taas luo mielenkiintoisia keskusteluja ja herättää ajatuksia lukijoissa ja itsessä. Tämä oli tosi luettu postaus eli aihe selkeästi kiinnostaa!

      Ruoka - nahkakravaatit. I see where this is going...not! 😀

      Vastaa
  5. Emmy 20.04.2018

    Oon lukenut sun blogia jo tovin, mutta kommentoimaan en ole vielä tohtinut 🙂 Tykkään erityisesti siitä, kun sieltä ruuhkavuosien keskeltä kerrot rehellisesti arjesta ja elämästä. Ällöttää ne blogit, missä silotellaan kaikki semmoiseksi kermavaahtohötöksi, kun elämä sitä harvoin on. Tyylisi kirjoittaa on myös hauska, ja aina saa hymy huulilla lukea 🙂 Puhumattakaan herkullisista resepteistä 😉

    Tämä postaus herätti vielä entisestään arvostusta sinua kohtaan, sillä rehellisyys on aina kaunista 🙂 On hienoa kuulla, että noin yrittäjänä riittää selkärankaa ja m*naa miettiä millaisia tuotteita esittelet. Olisi varmasti välillä houkuttelevaa mennä helpoimman kautta.
    Iso kiitos siis tasokkaasta blogista 🙂

    Vastaa
    • Jenni 20.04.2018

      Kiitos Emmy kun kommentoit ja ihmeessä saa sitä useamminkin tehdä 🙂 Musta on aina kiva myös kuulla ajatuksia sieltä ruudun takaa ja muiden ihmisten elämästä ja arjesta.
      Kommenttisi lämmitti aidosti mieltä ja jaksaa taas painia blogin parissa. Kiitos <3

      Olet oikeassa, että elämä ei ole vain kermavaahtoa ja mansikkaa. Yritän kertoa reseptien lomassa pieniä tarinoita meidän arjesta - just sen takia, että blogi ei olisi vain siloteltuja ruokakuvia vaan niiden takana on oikeaa elämää. Samassa suossa ollaan 😉 Toivon, että se helpottaa lukijoiden oloa huomata että kaikki ei aina mene täydellisesti. Se on ehkä myös jonkinlaista omaa terapiaa, että elämää ei tarvitse ottaa niin vakavasti kun osaa nauraa myös itselleen. Kivaa viikonloppua!

      Vastaa
  6. Tämä oli hyvä. Allekirjoitan kaikki listasi kohdat ja lisään mielessäni jonon jatkoksi pari muutakin ranskalaista viivaa. On hienoa, että teet näkyväksi sen, ettei raha aina ratkaise, vaan yhteistyöt valitaan bloggaajan arvoihin, persoonaan ja elämäntapaan perustuen. Taidan lisätä aiheen myös omaan ideavihkooni!

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *