ANTIDIEETTI – LAIHDU SYÖMÄLLÄ

Antidieetti I Antidiettaus I Laihdutus I Dieetti I Ruokavalio I Elämäntapamuutos I Terveellinen ruoka I Terveys I Ruokakuvaus I Valokuvaus Toista perässä: “Minä antidiettaaja, rakastan itseäni tarpeeksi antamalla keholleni ja mielelleni sen ansaitsemaa hoivaa ja ravintoa. Ruoka on ennenkaikkea nautinto ja osa hyvää elämää, ei asia jota kontrolloida tai josta pitäisi tuntea syyllisyyttä. Peilikuvaani katson lempeiden lasien kautta enkä vertaa itseäni muihin. Vaa’an tuojottamisen sijaan kuuntelen sisäistä ääntäni, joka kyllä kertoo minulle miten voin tänään.”

Saan jatkuvasti ihmettelyä painostani: miten voin olla näin laiha ja ruokabloggaaja? Tammikuu on perinteisesti omistettu hyvinvoinnille. Katsoessani ympärilleni ja kuunnellessani miten negatiivisesti kanssasisaret puhuvat itsestään ja painostaan, voisi luulla, että meneillään on pahoinvoinnin kuukausi. Mitä jos kertoisin, että kitudieettien ja kieltojen sijaan voisit laihtua syömällä ja ennenkaikkea voida hyvin?

Antidieetti I Antidieettaus I Laihdutus I Dieetti I Ruokavalio I Elämäntapamuutos I Terveellinen ruoka I Terveys I Ruokakuvaus I Valokuvaus

Elämä ei ole mustavalkoista, eikä ruoankaan tarvitse olla sitä. Olen jo vuosia luokitellut itseni antidiettaajaksi. Antidieettaajan ruokafilosofiassa kaikki on sallittua. Ei ole ruoka-ainetta, joka olisi kielletty. Kaloreita ei lasketa. Todella vapauttavaa, kannattaa kokeilla! En kiellä itseltäni höttösiä ja sokerisia herkkuja ja paheita, mutta nautin niitä kohtuudella. Kroppani yleensä kyllä huomauttaa jos hampurilaispäiviä on ollut liian monta putkeen. Pitää vain kuunnella. Vaakaa tai kokovartalopeiliä en ole omistanut 8 vuoteen. Samalla jäi olemattomien vatsamakkaroiden puristelu. Paras mittari on oma fiilis ja ruoka on nykyään ennenkaikkea hyvän olon ja mielen lähde.

Arjen pienet valinnat

Nautin sesonkikasviksista- ja hedelmistä, tuoreista ja luonnollisista raaka-aineista ja itsetehdystä ruoasta. Arjen pienet valinnat ratkaisevat. Kun nämä valinnat vakiintuvat elämäntavaksi vaikutus kokonaisuuteen on suuri. Tässä muutama esimerkki!

  • Kotikeittiössäni valitsen täysjyvätuotteita oli kyse sitten pastasta, riisistä tai leivästä. Lähes jokainen kotiin kannettu leipäpussi on ruisleipää.
  • Naposteluun löytyy aina suolaamattomia pähkinöitä ja hedelmäkorista erilaisia hedelmiä.
  • Maitotuotteet nautimme mahdollisimman rasvaisina; rasva maistuu paremmalle ja pitää nälkääkin paremmin. Viime aikaiset tutkimukset viittaisivat siihen että vähärasvaiset ja keinotekoisesti makeutetut ruoat jopa heikentäisivät elimistön valmiuksia painonpudotukseen.
  • Ruoan pyrimme tekemään mahdollisimman usein alusta asti itse, joilloin voin itse tehdä ne pienet valinnat mitä ruokaani laitetaan.
  • Käymme ruokakaupassa lähes päivittäin. Joka kerralla laitan ostoskoriin vähintään yhden hedelmän ja yhden kasviksen. Kasvikset ovatkin rikastuttaneet ruokavaliotamme ja makunystyröitä viime vuosina enenevissä määrin.
  • Vettä juon vähintään pari litraa päivässä. Ruokajuomaksi riittää maito. Alkoholia tulee nautittua erityisissä tilaisuuksissa, arkitissuttelu huonontaisi jo yöuniakin.
  • Syömme säännöllisesti viisi ateriaa päivässä. Liian pitkistä ruokaväleistä tulee jo itsessään huono olo. Oma kompastuskiveni on aina ollut aamupalan skippaaminen. Maitokahvin lisäksi yritän nyt kulauttaa alas edes smoothielasillisen, jonka rinnalle olen tuonut vaihtelevalla menestyksellä lisäksi ruisvoileivän ja kourallisen pähkinöitä. Aamupalan lisääminen on automaattisesti ja huomaamatta vähentänyt iltapalan syöntiä. Eipä tässä ihan hirveästi ehdi iltasyöpötelläkään kun nukkumatti kutsuu iltaisin jo klo 21 mennessä. Kätevää!

Arki eli noin 80 % ajasta mennään suurinpiirtein tällä paletilla. Loput 20 % ajasta voi sitten sikailla tai mitä nyt sitten tekeekin mieli syödä. Jännästi sitä ei enää olekaan pitkään aikaan arvostanut ruokia joita ennen ehkä piti ”herkkuna” kuten nyt vaikka aromivahvennesipsejä tai sokerilimuja.

Ruokavalio 80 % painonhallinnasta

Väittäisin, että ruokavalion vaikutus painonhallintaan on 80 % ellei enemmänkin. Kun ruokavalio on kunnossa niin energiaakin saattaa olla ihan eri tavalla liikunnan lisäämiseen. Itse löysin liikunnan ilon kun luovuin fyysisistä tavoitteista ja näin liikunnan voimavarana ja hyvinvointia lisäävänä positiivisena asiana. Olen aina vihannut salillä kaymistä. Maailmani mulistui kun tajusin, että minunhan ei ole mikään pakko käydä salilla vaan voisin tehdä jotain kivaa! Olen siis etsinyt lajeja joista oikeasti pidän. Myönnän nyt tässä kaiken kansan edessä, että rakastan mummoliikuntaa. Vesijuoksen Yrjönkadun nakuhallissa samalla ystävän kanssa juoruten ja sauvakävelen Keskuspuistossa männynkäpyjä kuvaten. Yksi syy miksi emme halua omistaa autoa on höytyliikunta. Ilman autoa tulee tepsuteltua tai fillaroitua joka paikkaan ilman että tarvitsee edes miettiä nyt tässä harrastavansa liikuntaa. Liikuntaa haluaisin edelleen lisää viikkoon, mutta sekin on tehtävä niillä resursseilla mitä juuri nyt on – tai ei ole. Ja kuten sanottua, antidieetti ei ole dieetti, ”quick fixi” tai räkä poskella treenaamista vaan positiivinen elämäntapa, joka edistää terveyttä ja hyvinvointia läpi elämän. Näillä periaatteilla olen löytänyt omaan elämääni henkisen ja fyysisen tasapainon ruuhkavuosien puristuksissa. Hyvää oloa ja mieltä vuoteen 2018!

Kuulostaa helpolta, mutta ei se aina ole ollut sitä. Kirjoitin antidieettaajan manifestin jo vuonna 2011, josta voi lukea lisää nuoruusvuosieni pakkomielteisestä terveellisyyden tavoittelusta, Atkinsin dieetistä ja miten sain kelkan käännettyä kohti positiivista kehonkuvaa ja hyvää oloa 🙂

Liemessä? Päivittäistä vertaistukea
Instagram @liemessa
Facebook.com/liemessa
Nordic vibes @nordicfoodtales

Arkistojen kätköistä

4 kommenttia

  1. Essi/Pinossa 16.01.2018

    Toinen antidiettaaja ilmoittautuu! Minustakin ruoka on nauttimista varten, ja vaikka pari kiloa ylimääräistä on tullutkin (oikeasti vain kaksi), niin en jaksa vielä ihan hirmuisesti stressata siitä. Pientä ryhtiliikettä yritän tehdä, koska itsekin käyttämäni 80/20 malli kääntyi jotekin kummallisesti jouluna päälaelleen.. 😀

    Vastaa
    • Jenni 16.01.2018

      Heeh! Jouluna niitä mässypäiviä tuppaa olemaan vähän enemmän. Mulla kun ei ole sitä vaakaa niin en tiedä, mutta veikkaan että paino vaihtelee 1-2 kiloa suuntaan tai toiseen jo ihan kuukaudenkin sisällä riippuen hormonikierrosta, stressistä, miten suolaista ruokaa on tullut syötyä jne. Eli en nyt ehkä parista kilosta kauheasti stressaisi 🙂

      Vastaa
  2. 10 vuotta sitten minäkin söin mitä tykkäsin (terveellisesti) mutta sen jälkeen jotakin muuttui ja sillä tiellä ollaan edelleen. Se,että olet ylipainoinen ei aina tarkoita sitä että olet syönyt itsesi siihen kuntoon vaan takana saattaa olla terveydellisiä ongelmia, kuten monella on. En kiellä, etteikö isolla osalla olisi kysymys vain liiallisesta syömisestä, jolloin laihdutus onkin helppoa.
    Sitten on se toinen osa joka taistelee kiloja vastaan ja yrittää saada niitä epätoivoisesti pois, siinä kuitenkaan onnistumatta koska keho ei vastaa. Olen lukenut aiheesta erittäin paljon ja ymmärtänyt vasta nyt miten yksilöllisiä asioita nämä ovat. Toinen voi oikeasti syödä lähes mitä vain siitä lihoamatta ja toiselle pala leipää on 1 kilo lisää. Tämä kaikki kertoo kropan tilanteesta, mutta sen saaminen tasapainoon onkin sitten aivan toinen asia.
    Olisin voinut kirjoittaa tämän juttusi 10 vuotta sitten, mutta nykyään en näe asiaa enää ihan näin, vaikka se monelle toimiikin.

    Siksi minäkin niiden muiden lisäksi aloitin alkuvuodesta kunnon treenin ja laihdutuksen toivoen, että olisin saanut kroppani tasapainoon ja että se olisi vihdoinkin valmis antamaan kilot pois.

    Ihanaa alkanutta vuotta <3

    Vastaa
    • Jenni 16.01.2018

      Kiitos Johanna ajatuksella kirjoitetusta kommentista. Olet aivan oikeassa että jokainen on yksilö, eikä ole mitään yhtä oikeaa vastausta tai kikkaa joka toimisi kaikilla. Ja kuten totesit, syitä ylipainoon voi olla monia esimerkiksi terveydelliset syyt tai fyysinen tai henkinen sairaus. Olen näistä kanssasi ihan samaa mieltä. Kirjoituksessa halusin ennenkaikkea tuoda esille, että en usko lyhytaikaisiin liian tiukkoihin ”ihmedieetteihin” vaan uskon että tuloksia saadaan muuttamalla elämäntavat pysyvästi. Mitä muutoksia sitten kenenkin kohdalla tarvitaan, on varmasti yksilöllistä. Geeneillehän emme voi mitään. Uskon, että olen itse saanut tässä suhteessa ”hyvät” geenit eli todennäköisesti laihduttaminen on ollut minulle helpompaa kuin se ehkä olisi jollekin muulle. Oletko muuten seurannut Vastaisku ankeudelle-blogia? Jennyllä on mielestäni hyviä ajatuksia aiheesta ja omakohtaista kokemusta niin epäonnistumisista kuin nyt lopulta myös onnistuneesta elämänmuutoksesta.

      Todella paljon tsemppiä treeneihin ja toivotaan että tasapaino löytyy nyt <3

      Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *