MAINONNAN TUNNISTETTAVUUS BLOGEISSA – OHJEISTUS PÄHKINÄNKUORESSA

Mainonnan tunnistettavuus blogeissa – mistä on kyse

Kuluttajavirasto on tällä viikolla julkistanut ohjeistuksen koskien blogeissa tapahtuvaa mainontaa ja mainonnan tunnistettavuutta. Tavoite on torjua piilomainontaa. Yritykset ovat saattaneet pyytää bloggaajia olemaan kertomatta lukijoilleen yhteistyöstä tai bloggaaja on jättänyt yhteistyöstä kertomatta. Mitä tämä kaikki sitten tarkoittaa ammattibloggaajalle, harrastajabloggaajalle, markkinoivalle yritykselle ja lukijalle?

Ammattibloggaaja

Ammattibloggaajan on noudatettava Kuluttajaviraston ohjeistusta mainonnan tunnistettavuudesta blogeissa ja torjuttava piilomainontaa.  Ammattibloggaajalla tarkoitetaan yrittäjänä toimivaa bloggaajaa tai bloggaajaa joka saa kirjoittamisesta palkkaa (esim. portaaleissa kirjoittavat).

Harrastajabloggaaja

Ohjeistus ei juridisesti velvoita harrastajabloggaajaa, mutta Kuluttajaviraston toive on että myös harrastajabloggaajat osallistuvat piilomainonnan torjumiseen. Vastuu on markkinoivalla yrityksellä, jonka tulee ohjeistaa harrastajabloggaaja tehdessään yhteistyötä.

Mainostava tai markkinoiva yritys

Kuluttajaviraston linjaus siirtää paljon vastuuta mainostavalle yritykselle. Ote ohjeistuksesta: ”Bloggaaja, joka suosittelee yritykseltä saamiaan tuotteita, palveluita tai muita vastikkeettomia etuja blogissaan, markkinoi tosiasiassa yrityksen lukuun, vaikka bloggaajalla ei olisikaan velvollisuutta kertoa tuotteesta blogissaan.” Yrityksen tulee siis neuvoa bloggaajia toimimaan niin että yhteistyö tulee selkeästi esille blogissa.

Lukijat

Ohjeistuksen myötä lukijan on entistä helpompaa erottaa mainonta blogeissa ja yritysten kanssa yhteistyössä tehdyt blogipostaukset muusta sisällöstä. Ohjeistus ei kuitenkaan velvoita harrastajabloggaajaa noudattamaan ohjeistusta, mutta lukijat todennäköisesti vaistoavat ja kommentoivat jos blogimainontaa yritetään verhota tai peitellä.

Miten merkata yhteistyöt

On hyvä huomioida että markkinoinnin käsite on laaja. Tässä sillä tarkoitetaan kaikkea kaupallista viestintää, jolla pyritään tuotteen tai palvelun myynnin edistämiseen. Käytännössä bloggaajien kohdalla puhutaan niin rahapalkkiota vastaan tehdystä yhteistyöstä kuin tuotelahjoista, näytteistä, bloggaajatapahtumista, lehdistötilaisuuksista ja jopa näkyvyyden tarjoaminen yhteistyötä vastaan voidaan lukea tähän. Ruokabloggaajalle tämä voisi tarkoittaa vaikka yrityksen järjestämää reseptikilpailua, jonka kautta blogi saa näkyvyyttä.

Pähkinänkuoressa mainos on voitava tunnistaa mainokseksi ilman tarkempaa tutustumista siihen. Kuluttajaviraston ohjeistuksessa on esitetty tapoja merkata yhteistyöpostaukset. Samaa tapaa voi käyttää kun bloggaaja saa korvausta esim. siitä että linkkaa yrityksen sivuille tai verkkokauppaan.

– Yhteistyösopimuksesta kerrotaan blogin etusivulla tai muuten selkeästi esim: ”yhteistyössä yrityksen X / tuotteen X kanssa”.

Lisäksi tuotteen arvioinnin yhteydessä kerrotaan esim. suluissa tai *-viittauksella:

– ”saatu blogin kautta yritykseltä X”
– ”sain tuotteen lahjaksi, ilmaiseksi, arvioitavaksi, lainaan yritykseltä X”
– ”tuote on arvioitu yhteistyössä yrityksen X kanssa”

Epämääräisiä ilmauksia ”kolahti postiluukusta” ym ei tulisi käyttää.

Herkullinen yhteistyö! Paris Brest leivonnaiset – yhteistyössä Alpro.

Miten sovellan ohjeistusta omassa blogissani

Tämän ohjeistuksen myötä kyse ei enää ole edes mielipiteistä miten yhteistyöpostaukset pitäisi merkitä, vaan sille on olemassa ainakin pääpiirteiset yhteisesti sovitut säännöt. Toki jokainen voi tehdä vielä enemmän kuin vaadittu minimi torjuakseen piilomainontaa jos kokee sen jossain tilanteessa tarpeelliseksi.

Teen oikeastaan kolmenlaista yritysyhteistyötä Liemessä-blogissa: pidemmät yhteistyösopimukset esim. tänä syksynä olen toiminut Fiskarsin Blogilähettiläänä, Blogiringin kautta tulevat yhteistyöt ja muut kuin laskutettavat yhteistyöt eli tuotenäytteet tai tapahtumiin osallistuminen joista en saa rahapalkkiota. Saatan myös tuottaa sisältöä muualle kuin blogiini. Blogissani yhteistyöt näkyvät sisältöyhteistyönä eli käytännössä blogipostauksina. Kuluttajavirasto ohjeistus ei koske bannerimainontaa, koska voidaan ajatella että ihmiset osaavat erottaa bannerimainonnan jo nykyään mainonnaksi ilman erityistä ”varoitusta”.

Olen itse merkannut yhteistyöt ja sponsoroidut blogipostaukset blogipostauksen lopusta löytyvällä ”sponssipallukalla” tai Blogiringin logolla ja alla teksti ”Yhteistyössä yritys X tai tuote X”.  Lisäksi pääyhteistyökumppanit löytyvät logona blogin sivupalkissa ja erilliseltä Info-sivulta. Olen yrittäjä, joten ohjeistus velvoittaa minut toimimaan sen mukaan. Blogiringin kautta tulevat yhteistyöt tehdään aina läpinäkyviksi ja Blogirinki ohjeistaa bloggaajat lisäämään sponsoroitujen postausten loppuun tiedon yhteistyöstä. Tosin olen aina pyrkinyt olemaan avoin sponsoroinnista ja tuotelahjoista, vaikka varmasti puutteitakin on jos blogini arkistoja lähdetään penkomaan. En ole koskaan saanut blogissa negatiivista palautetta lukijoiltani sponsoroiduista postauksista tai riittämättömistä merkintätavoista, mutta kuuntelen korvat höröllä palautetta.

Minulla on ollut muutamia kinkkisiä tilanteita joissa en ole ollut ihan varma miten toimia, joten olen varmuudeksi merkannut postaukset yhteistyöpostauksiksi. Esimerkiksi yritykseni Blogiringin kautta toteutettu Valio Onni Karttapalvelun palvelukehitys-yhteistyö ja karttapalvelun lanseeraus näkyi useissa perheblogeissa. Halusin itsekin nostaa palvelua blogissani vaikka minulla ei ollut mitään velvoitetta enkä saanut itse blogipostauksesta mitään vastinetta. Merkkasin kuitenkin varmuudeksi loppuun ”Yhteistyössä Valio – Blogiringin bloggaajat osallistuivat palvelun kehittämiseen”.

Saman ohjeen antaa Kuluttajavirasto: jos epäilyttää pitääkö kertoa niin parempi mainita yhteistyö kuin jättää mainitsematta.

Marengit – yhteistyössä Valio. Tough job but someone’s gotta do it!

Sponsored by p***a tuote

Periaatteeni on tehdä vain blogiyhteistyötä jonka voin allekirjoittaa. Kieltäydyn jatkuvasti erilaisista ja eritasoisista ehdotuksista. Teen yhteistyötä yritysten ja tuotteiden kanssa, joiden tuotteita käytän tai saattaisin käyttää muutenkin. Lisäksi niiden tulisi jollain tavalla liittyä ruokaan, ruuanlaittoon tai kulinarismiin sekä tarjota jotain lukijoilleni esimerkiksi reseptejä tai inspiraatiota uusien tuotteiden kokeilemiseen.

Edessä saattaa olla hieman hassujakin tilanteita. Kuvitellaan että saan pyytämättä tuotelahjana muutaman euron elintarvikkeen, sanotaan nyt vaikka energiajuomatölkin. Mainitsen blogissa ohimennen että tuote (saatu blogin kautta yritykseltä Energiajuoma Oy) on ihan paska enkä tekisi blogiyhteistyötä energiajuomien kanssa. Merkitsenkö postauksen loppuun ”Yhteistyössä Energiajuoma Oy” 😀

Ei ihan näin räikeä esimerkki, mutta vastaavaa tapahtui jo muutama vuosi sitten kun HOK kutsui minut ja monen muun bloggaajan testaamaan ravintola Kappelin Design Helsinki menun. Söimme mm. raparperisorbetin, joka oli Nirson mukaan ”pahinta koskaan maistamaansa jäätelöä”. Postauksen loppuun lisäsin kiltisti sponssipallukan ja ”Helsinki Design menun kustansi HOK”

Tai osallistun lehdistötilaisuuteen, jossa istun rivissä Hesarin toimittajan kanssa ja hörpin huonoa sumppia. Hesarin toimittaja saa sentään palkkaa, minä en. Molemmat kirjoittavat yrityksestä ja aiheesta syväluotaavan kriittisen kirjoituksen. Hesarin ei tarvitse kertoa tästä ”yhteistyöstä”, minä merkitsen postauksen lopppuun ”yhteistyössä yritys X”.

Eiköhän nämäkin selkene ajan kanssa kun tilanteet tulevat vastaan. Lisätietoja löytyy lukaisemalla ohjeistus kokonaisuudessaan. Jos tästä aiheesta nousee ruokablogien kohdalla keskustelua ja kysymyksiä niin voin yrittää pyytää Kuluttajavirastolta vastauksia ja kommenttia. Kuulen myös mielelläni lukijoiden ajatuksia!

*klik* Kuluttajaviraston ohjeistus mainonnan tunnistettavuudesta *klik*
Taloussanomien juttu aiheesta *klik* täällä *klik*

Liemessä? Päivittäistä vertaistukea Liemessä-Facebook ryhmässä.

Arkistojen kätköistä

2 kommenttia

  1. Mahtava postaus blogien läpinäkyvyydestä! Tähän mennessä blogimaailma on tällä saralla ollut varsin villiä länttä ja sponsorimerkinnät ovat paljolti olleet kiinni kustakin bloggaajasta ja hänen tavoistaan/valinnoistaan. Mielestäni on hienoa, että tähän saadaan kunnon linjaus.

    Vastaa
  2. Johanna 25.11.2013

    Loistavaa, että luetut bloggaajat levittävät sanaa uusista, virallisista ohjeista! Nämä Kuluttajaviraston ohjeet tulevat tarpeeseen, voisiko muotilehdille saada vielä samat? 🙂

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *